آی تی تیم وبلاگ

موتور جستجو

دسته بندی: آموزش سئو نرم افزارها

بروزرسانی شده در 17 مهر 1400

موتور جستجو

موتور جستجو چیست :

به طور کلی، هر نرم‌افزار یا سخت‌افزاری که برای پیدا کردن داده‌های مشخصی، در میان حجم زیادی از اطلاعات جستجو کند را، موتور جستجو می‌گویند. موتورهای جستجوگر اینترنت در حقیقت یک نرم افزار تحت وب هستند که وظیفه‌ی پیدا کردن مرتبط‌ترین محتوا با عبارت جستجو شده توسط کاربر را دارند.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

آنها دارای سه عملکرد اصلی  اند :

  1. پایش (Crawl) :  جستجوی محتوا در وب و گشتن محتوا و کدها در URL کشف شده.
  2. ایندکس (index) : ذخیره سازی و طبقه بندی محتوای پیدا شده در مرحله پایش. با قرار گرفتن یک صفحه در ایندکس ، آن صفحه شانس نمایش در نتایج جستجو را خواهد داشت.
  3. رتبه بندی (Rank) : فراهم کردن لیستی از محتواهای مرتبط و مناسب با جستجوی یک عبارت. نتایج جستجو بر اساس معیار بیشترین ارتباط مرتب می شوند.

خب حالا می خواهم  هرکدام را برایتان باز کنم :

پایش موتور جستجو چیست؟

پایش به فرایندی گفته می شود که در آن تیمی از ربات ها به اینترنت متصل شده و محتواهای جدید و بروزرسانی شده را کشف می کنند. محتواها می توانند انواع مختلفی مانند تصویر،صفحه وب،  ویدئو یا PDF داشته باشند. اما جدا از هر فرمتی محتواها با استفاده از لینک ها شناسایی می شوند.

ربات گوگل با نام گوگل بات (Googlebot) شروع به مشاهده چند صفحه از وب کرده و سپس لینک های موجود در آن را با هدف کشف صفحات جدید دنبال می کند. با ادامه این کار پایشگر قادر است که محتواهای جدید را یافته و آن را به ایندکس خود تحت نام کافئین (Caffeine) – دیتابیس عظیمی از یو آر ال های کشف شده – اضافه کند. در نتیجه اطلاعات مورد نظر کاربر در زمان درخواست آن، از این طریق فراخوانی می شود.

ایندکس موتورهای جستجو چیست؟

موتورهای جستجو به پردازش و ذخیره سازی اطلاعات کشف شده در قالب یک اینکدس می کنند. ایندکس شامل دیتابیس عظیمی از محتوای یافت شده است که در زمان جستجو کاربر، توسط موتورهای جستجو استفاده میشود.

رتبه بندی سایت ها در موتورهای جستجو

درست پس از زمان جستجوی کاربران، موتورهای جستجو شروع به گشتن در بین مطالب مرتبط می کند . آنها را بر اساس عبارت مورد جستجوی کاربر به شکل لیستی مرتب می کنند. به عملیات تهیه این لیست، رتبه بندی گفته می شود. در حالت کلی شما اینطور می توانید تصور کنید که هر چه رتبه یک وب سایت بالاتر باشد، میزان ارتباط محتوای آن با عبارت جستجو شده بیشتر است.

این امکان وجود دارد که از پایش تمام سایت یا برخی از صفحات آن ممانعت به عمل آورد یا اینکه جلوی ایندکس شدن برخی از صفحات در موتورهای جستجو را گرفت. با اینکه ممکن است دلایلی برای انجام این کار وجود داشته باشد، اما شما بایستی در ابتدا اطمینان حاصل کنید که صفحات مورد نظرتان از طرف موتورهای جستجو قابل پایش و ایندکس باشد. در غیر این صورت آن صفحه در نتایج جستجو پدیدار نمی شود.

در انتهای این قسمت شما متوجه خواهید شد که بایستی همگام با موتورهای جستجو کار کرد، نه اینکه بر علیه آنها بود.

موتور جستجو
موتور جستجو

بیاید نگاهی به شش موتور جستجو برتر بیاندازیم :

1 . گوگل Google :

با شش موتور جستجو اینترنتی پرطرفدار در جهان آشنا شوید

با دارا بودن 75 درصد از سهم بازار سرچ در جهان، کمتر پیش می آید که بخواهیم خواننده ای را با گوگل آشنا کنیم. مشخصا کاملا واضح است که گوگل، در صدر هر لیست مربوط به موتورهای جستجو قرار دارد.

مقالات مرتبط: آمار خیره کننده بهینه سازی موتور های جستجو ( SEO )

این موتور جستجو به عنوان یک پروژه تحقیقی توسط سرجی برین و لری پیج، درسال 1999 ساخته شد. آنها خواستار فروش موتور خود به شرکت اکسایت درسال 1999 با مبلغی هنگفت معادل 750 هزار دلار بودند. اما این پیشنهاد پذیرفته نشد و گوگل را درصدر جدول بدنام ترین بیزنس ها قرار داد. شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت، امروزه معادل 650 میلیارد دلار، ارزش دارد.

جدا از ارائه نتایج سرچ مربوط به خود، گوگل نتایج سرچ تعداد بسیاری از موتورهای جستجو دیگر را فراهم می کند، برای مثال: مورد با سابقه ای چون  Ask.com.

مزایا و معایب

یکی از دلایلی که در رتبه بندی گوگل در صدر جدول موثر بوده، پتانسیل ترافیک حجیمی است که گوگل ایجاد می کند. اما این مسئله یک مشکل هم دارد و آن این است که همه خواستار این ترافیک هستند، از این رو سرچ ارگانیک پر رقابت ترین، و سرچ های پرداختی از جاهای دیگر گران تر هستند.

 

2 . یوتیوب YouTube :

با شش موتور جستجو اینترنتی پرطرفدار در جهان آشنا شوید
موتور جستجو

یوتیوب در سال 2005 توسط کهنه کاران « PayPal » پایه گذاری شد و سال بعد توسط گوگل خریداری شد

 

3 . آمازون Amazon :

با شش موتور جستجو اینترنتی پرطرفدار در جهان آشنا شوید
موتور جستجو

آمازون یکی از شش موتور جست جو پر طرفدار است که در سال 1995 راه اندازی شد از این رو به عنوان یکی از اولین کمپانی های بزرگی که توانست محصولات را بصورت آنلاین بفروشد، شناخته می شود.

4 . بینگ Bing :

با شش موتور جستجو پرطرفدار در جهان آشنا شوید

بینگ به عنوان پاسخ مایکروسافت به گوگل در سال 2009، با سرچ MSN، تعویض شد.

5.  بایدو Baidu :

با شش موتور جستجو اینترنتی پرطرفدار در جهان آشنا شوید
موتور جستجو

بایدو درسال 2000 راه اندازی شد. بایدو موتور جستجو داخلی چینی است که در چین بیش از 82 درصد سهم سرچ ها را شامل می شود. درحالی که گوگل با 0.61 درصد، و بینگ با 0.37 درصد در صدر جدول قرار می گیرند.

6 . یاندکس  Yandex :

با شش موتور جستجوگر اینترنتی پرطرفدار در جهان آشنا شوید
موتور جستجو

یاندکس ریشه در پروژه ای برای ثبت اختراع دو توسعه دهنده روسی در سال 1990، توسط شرکت آرکادیا دارد.

عبارت یاندکس در سال 1993 طراحی و دامنه Yandex.ru درسال 1997 راه اندازی شد.